نظرات شما عزیزان:
برچسبها:
![](http://m-qaleb.com/Templates/free/M-QaLeB/blogfa/simple/religion/008162740/images/icon_tag.png)
ع
ﭘﺎﺳﺦ: ﺩﺭ ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺩﺍﺩﻳﺪ، ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﻳﮕﺎﻧﮕﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻠﺎﺯﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻔﻜﺎﻙ ﺍﺳﺖ، ﻟﻴﻜﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺟﺰﺀ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻣﺎ «ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ» ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺟﺰﺋﻴﺖ ﻧﻤﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ، ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺗﻴﻤّﻦ ﻭ ﺗﺒﺮﻙ، ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ «ﺍَﺷْﻬَﺪُ ﺍَﻥﱠﱠ ﻋَﻠﻴﱠﱠﺎً ﺍَﻣﻴﺮُ ﺍﻟْﻤُﺆﻣﻨﻴِﻦَ ﻭَﻭَﻟﻲﱡﱡ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ» ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ [55] . ﻭﻟﻲ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﺑﺎ ﺍﺻﻞ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ «ﺍﺷﻬﺪ ﺍﻥ ﻋﻠﻴﺎً ﻭﻟﻲ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﻋﺪّﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻠﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺍﻝّ ﺑﺮ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺑﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺳﻌﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﻘﺪﺱ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﺣﺘﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﻛﻪ «ﻋﻠﻲّ» ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺻﻔﺖ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﻭﻫﻮ ﺍﻟﻌﻠﻲ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ»، [56] ﻛﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺻﺪﻕ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺍﻟﻌﻠﻲّ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ» [ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺖ ﺧﺪﺍﻱ ﻭﺍﻟﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ] ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﻟﻔﻆ «ﻋﻠﻲ» ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺻﺪﻕ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ» [ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺖ ﺧﺪﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ]. نظرات شما عزیزان:
jaleb bo0o0d
برچسبها: سه شنبه 5 فروردين 1393برچسب:, 12:23
![]() |
|