نظرات شما عزیزان:
برچسبها:
![](http://m-qaleb.com/Templates/free/M-QaLeB/blogfa/simple/religion/008162740/images/icon_tag.png)
ع
ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﺴﻤﻲ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮﮊﻳﻚ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻣﺮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺯﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻇﺮﻳﻒ،ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ ﺣﻤﻞ ﻓﺮﺯﻧﺪ، ﺷﻴﺮﺩﺍﺩﻥ ﻭ... . ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻋﻴﻦ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺣﺮﻛﺖ ﻭ ﺩﻭﺍﻡ ﻧﺴﻞ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ. ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﻭﻓﻦ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﺍﻧﺪ.ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺧﻄﻴﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻫﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺯﻥ، ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻋﺎﻟﻲ ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﻗﺮﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺎﻳﻠﺸﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻴﺮﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﮔﻮﺍﻩ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﺳﺖ: ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺮﻳﻢ(ﺱ)، ﺁﺳﻴﻪ، ﻫﺎﺟﺮ، ﺳﺎﺭﻩ، ﻣﺎﺩﺭ ﻣﻮﺳﻲ(ﻉ) ﻭ... ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺫﻛﺮﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮﮊﻳﻚ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ؛ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﻛﻤﺎﻝ ﺑﺮ ﺯﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﻭ ﻳﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﺍﻳﺪﻳﮕﺮ، ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻘﺘﻀﻲ ﺗﺴﺎﻭﻱ ﻋﺪﺩﻱ، ﻭﺯﻧﻲ ﻭ... ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﺩﻋﺎ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺣﺠﻢ ﻭ ﻭﺯﻥ ﺑﺪﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﻣﻌﻘﻮﻟﻲ ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﻳﺎ ﮔﻠﻲ، ﻫﻢ ﻭﺯﻥ ﻧﺒﻮﺩﻧﺨﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻨﺪﻭﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﻲ ﻋﺪﺍﻟﺘﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺳﺎﺯﺩ؟! ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺯﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺧﺎﺻﻲ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻃﺮﺍﺣﻲ ﻋﻴﻨﻌﺪﺍﻟﺖ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﺘﻘﻀﺎﻱ ﺧﻠﻘﺖ ﺣﻜﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻋﺎﻡ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺩﻋﺎ ﻛﻪ ﺯﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﺩ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺯﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺯﺣﻤﺎﺕ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻧﻮﻋﺎً ﺩﺭﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺩﺭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻛﺎﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﻛﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍﻣﺼﺮﻑ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﻏﻴﺮﻣﻨﻄﻘﻲ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ؛ ﭼﻮﻥ ﻧﻪ ﺯﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﻬﻤﺮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺯﻥ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﻭ ﺑﺎﻝ ﻳﻚ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻫﻤﻘﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺧﻮﺩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﺑﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺿﺎﻣﻦ ﺑﻘﺎﻱ ﻧﺴﻞ ﺑﺸﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﺣﻮﻣﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﺍﻣﻴﻦ؛ ﻟﻴﻜﻦ ﻣﺴﺄﻟﻬﻤﺮﺟﻌﻴﺖ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩ ﺻﺮﻑ ﺍﺳﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﻧﻮﻋﻲ ﺯﻋﺎﻣﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺩﻳﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﻱ ﺟﻤﻴﻌﻤﺮﺍﺟﻊ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ «ﻣﺮﺩ ﺑﻮﺩﻥ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﻭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ: 1- ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻋﻠﻢ «ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻘﻪ» ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺩﻭﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ: ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭﺍﺣﻜﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮﻱ. ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭﺍﻗﻌﻲ،ﺍﺣﻜﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﺭﻉ ﻣﻘﺪﺱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮﻱ، ﺍﺣﻜﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺩﻟﻪ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﺁﻧﺪﺳﺖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻋﻴﻦ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻓﻬﻤﻴﺪ ﺑﺎﺣﻜﻢ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ، ﺯﻳﺮﺍ، ﺭﺍﻫﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺟﺰﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺩﻟﻪ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺘﻮﺍﻱ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ. ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺑﻌﺪﺍ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺑﺎ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭﺍﻗﻌﻴﻤﻄﺎﺑﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﺷﺎﺭﻉ ﻣﻘﺪﺱ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻧﺒﻮﺩ ﻣﺎ ﺩﺭﻧﺰﺩ ﺷﺎﺭﻉ ﻣﻘﺪﺱ ﻣﻌﺬﻭﺭ ﻫﺴﺘﻴﻢ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻳﻢ. ﺣﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻬﻤﻘﺼﻮﺩ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺷﺎﺭﻉ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﻘﺼﻴﺮﻱ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺷﺎﺭﻋﻤﺄﺟﻮﺭ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺣﻜﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻮ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻫﻤﻴﻨﮕﻮﻧﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺑﻴﻦ ﻓﻘﻬﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺣﻜﻢ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﺑﺎﺷﺪ. 2- ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﮔﺮﭼﻪ ﺗﻮﻓﻴﻘﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﻳﺎﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ(ﻋﺞ) ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﻨﺼﺒﺎﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻳﻚ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺍﺧﺮﻭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺰﺭﮔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺸﺮﺍﻳﻂ ﺍﺯ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﮔﺮﻳﺰﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺭ.ﻙ: ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻃﻬﺮﺍﻧﻲ ﺑﺮ ﻛﺘﺎﺏ ﺷﺮﻳﻒ «ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻋﻴﻨﻲ» ﺑﺨﺶ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﺣﻮﺍﻟﺎﺕ ﺟﻨﺎﺏ «ﺳﻴﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﻛﺮﺑﻠﺎﻳﻲ». ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺘﻲ ﺑﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻧﮕﺮﺩﺩ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺎﺭ ﺁﺧﺮﺗﻲ ﺍﻭ ﺳﺒﻚ ﺗﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﻘﺪﻣﻪ، ﻇﺎﻫﺮﺍ ﻧﻈﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺁﻗﺎﻳﺎﻥ ﻓﻘﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻥ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺯﻧﻮ ﻣﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺠﺘﻬﺪﻳﻦ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮﺍﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺯﻥ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺎﻟﻤﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺣﻜﻢ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﻗﺎﻳﺎﻥ، ﻧﻈﺮﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺳﺎﺩﻟﻪ ﺷﺮﻋﻲ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﺍﺟﺘﻬﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻓﺘﻮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﺷﺮﻋﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﻧﻈﺮ ﺍﻭﻝ، ﺣﻜﻢ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭ ﻋﻠﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﻜﻢ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺗﺸﺮﻳﻊ، ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﺎﻟﺒﺎﻧﻮﺍﻥ ﻭ ﻛﺎﺳﺘﻦ ﺍﺯ ﺑﺎﺭ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻭ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﺮﺟﻌﻴﺖ ﻣﻲ ﺁﻳﺪﻣﻨﺎﺳﺐ ﺣﺎﻝ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﻭﺩﺭ ﻃﺮﻳﻖ ﻛﻤﺎﻝ ﺧﺎﺹ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻃﺮﻳﻖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻬﺂﻥ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻧﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻭ ﻛﺎﺳﺘﻲ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻭ ﻛﺎﺳﺘﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺧﺎﺹ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﻛﻤﺎﻝ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻗﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺗﺨﺎﺹ ﺁﻗﺎﻳﺎﻥ ﻛﻤﺎﻝ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺩﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻴﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﻫﻢ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺣﻜﻢ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻨﺎﻓﺎﺕ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ. نظرات شما عزیزان: برچسبها: جمعه 15 فروردين 1393برچسب:, 12:29
![]() |
|